Slovník odborných termínů a pojmů 

pro Rádio profesionály

O

Rejstřík

A  B  C  Č  D  E  F  G  H  Ch  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  Z  Ž

Odbavovací systém

Odbavovací systém = Radio automation software (RAS) je software, který dokáže automatizovaně řídit vysílání (i bez zásahu moderátora).

Dnešní odbavovací systémy jsou natolik sofistikované, že moderátorovi stačí umět mluvit a klikat do tlačítka enter na klávesnici nebo dotykové obrazovce. O ostatní se stará právě tento software, který podle připraveného playlistu mixuje celý proud vysílání. 

Odbavovacích systémů je celá řada, např. CartMaster, Zenon, Dalet, AudioVAULT, Epos.

Současné nejlepší odbavovací systémy umí realizovat souběžně několik druhů výstupů pro jednotlivé vysílače nebo jejich skupiny. Umožňují tak u celoplošného vysílání odbavovat různé části vysílání (tzv. odpojení) na jednotlivé vysílače a vysílat v různých lokalitách např. odlišné lokální informace nebo reklamy. Po konci odpojeného vysílání vše zase automaticky spojí. Regionální informace a reklamy tak jsou na různých vysílačích různé, ale následný vstup moderátora je již společný. Těchto vlastností využívají i rozhlasové sítě (např. Hitrádia) a nadregionální rádia (např. Kiss).

Off-time

Off-time (někdy též off prime) je čas mimo rádiový prime-time (hlavní vysílací čas).

Z hlediska reklamního využití jde cenově levnější prostor než prime-time, ale s menším zásahem.

OTH

OTH = Opportunity to Hear = průměrný počet poslechů reklamy příslušníkem cílové skupiny během kampaně nebo určitého období.