Slovník odborných termínů a pojmů

pro Rádio profesionály

B

Rejstřík

A  B  C  Č  D  E  F  G  H  Ch  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  Z  Ž

Backsell

Backsell = u rádií zpětný prodej programového prvku.

Technika ​​používaná zejména moderátorem, např. když oznamuje název nebo interpreta skladby, která právě dohrála. Nebo když shrnuje něco, co se v programu již stalo (např. odpolední moderátor připomíná průběh a vítěze ranní soutěže).

Barter

též bártr neboli výměnný obchod. Zadavatel reklamy poskytuje za mediální prostor jako protihodnotu své zboží nebo služby.

Příklad: Když v rádiu slyšíte reklamu na klimatizace a stanice obdržela místo peněz klimatizační jednotky.

Bed (Music Bed)

Bed (Music Bed) = (hudební) podkres je zpravidla instrumentální hudba používaná pod mluveným slovem (moderátora, redaktora zpravodajství,...) ve vysílání.

Booking

Plánování, rezervování a umisťování reklamích spotů a dalších reklamních produktů do programového schématu vysílání rozhlasové stanice. Jedná se vlastně o přiřazování konkrétního datumu a času vysílání jednotlivých spotů a dalších prvků kampaně.

Brand

Značka (v obchodním kontextu). Zahrnuje název, logo, slogan a design spojený se značkou nebo specifickým produktem.

Značka je symbolické označení pro všechny informace spojené s produktem a slouží pro vytváření asociací a očekávání s ním spojených.

Brand Awareness

Znalost značky (v cílové skupině). Udává, kolik procent lidí z cílové skupiny zná danou značku.

Brand Experience

Zkušenost se značkou, zkušenosti, které spotřebitel se značkou má, včetně asociací nebo pocitů a představ, které má se značkou spojené.

Break

Break je označení pro jakékoli přerušení hudebního toku rádia (moderátorský vstup, zprávy, rubrika, reklama, znělka, apod.).

Jako Reklamní break se pak označuje blok reklamy umístěný do rozhlasového vysílání (pořadu).

Budget

Rozpočet reklamní kampaně.

B2B

B2B = Business To Business

Druh marketingu, kdy cílovou skupinou nejsou široké masy lidí, ale společnosti, firmy, korporace, organizace.

Např. čipy (pro výrobce zařízení), kopírky (pro firmy), součástky do aut (pro automobilky).

B2C

B2C = Business To Consumer

Druh marketingu, kdy cílovou skupinou jsou široké cílové skupiny lidí. Typickými představiteli B2C jsou např. značkové nápoje, potraviny, oblečení, kosmetika, prací prášky,...