Slovník odborných termínů a pojmů

pro Rádio profesionály

H

Rejstřík

A  B  C  Č  D  E  F  G  H  Ch  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  Z  Ž

H2H

H2H = Human To Human

K známějším termínům B2B a B2C nově přibyl H2H, tedy human-to-human a představuje další posun marketingu k více osobní a personalizované komunikaci.

Příklad: Reklamní spot namlouvá přímo majitel firmy...

Halo Effect

V reklamě přenos účinku komunikace jedné značky na jinou značku nebo produkt. Jedná se o parazitní jev, který nastává, pokud spotřebitelé nedostatečně rozlišují mezi podobnými značkami nebo produkty.

Příklad: Když reklamní kampaň na Vodňanské kuře zvýší prodeje kuřat Drůběžárně Xaverov, jedná se o haló efekt. Oba producenti kuřat mohou v myslích spotřebitelů splývat, a proto podpora jednoho z nich ovlivní výsledky obou...

Hard sell

Aktivity přímo zaměřené na růst nebo podporu prodejů produktu.

Hlava domácnosti

Head of Household nebo také přednosta domácnosti. Označuje tu osobu v domácnosti, která činí zásadní rozhodnutí o velkých investicích. Pokud nelze rozhodnout, která osoba v domácnosti to je, rozhoduje, kdo do domácnosti přináší nejvíce peněz.

Hlava domácnosti může být zároveň hospodyní (housewife).

Hlavní vysílací čas

Hlavní vysílací čas neboli prime-time je čas během dne, kdy má rádio nejvyšší poslechovost

Pro rádio je prime-time po celý aktivní den (6-19 hod.).

Reklama v prime-time je nejsledovanější, ale také nejdražší. Výhodou jsou vysoké procento sledovanosti a vyšší pozornost věnovaná médiu, nevýhodou pak vyšší cena a více konkurenčních značek ve vysílání.

Hook

Hook je charakteristická ukázka písně, zpravidla refrénu.

Používá se několik hooků po sobě např. na konci vysílací hodiny jako anonce/upoutávka na příští vysílací hodinu (jaké známé hity se budou v následující hodině hrát) nebo pro doplnění programového prvku do požadovaní délky (při rozpojování a spojování programu na více vysílacích okruhů).

Hospodyně

Hospodyně neboli housewife zahrnuje ty osoby v domácnosti, které se starají o běžné denní nákupy. Tvoří ji z 95 % ženy a z 5 % muži (singlem, vdovci, staří mládenci, otcové na mateřské dovolené).

Hospodyně může být zároveň přednostou domácnosti.

Hudební dramaturg

Hudební dramaturg (nebo též hudební ředitel) = head of music, je člověk v rádiu zodpovědný za výběr hudby a přípravu hudebních playlistů. Playlisty se tvoří dopředu a jsou pro moderátory závazné..

Hudební formát

Hudební formát (nebo jen Formát) popisuje celkový obsah hudebního vysílání rozhlasové stanice a jeho zaměření na více či méně specifické publikum (cílovou skupinu) určitým typem a charakterem hudby. 

Příklady:

Obecné hudební formáty

  • AC – Adult Contemporary (25–50 let)
    masový, nenáročný hudební formát založený na popové hudbě s možnými přesahy do soft rock
  • Hot AC (18–40 let)
    větší zastoupení nejnovějších hitů
  • Soft AC (25–55 let)
    odlehčený AC formát sahá častěji do osvědčených hitů
  • Gold AC (30–60 let)
    kombinuje AC a oldies, nové hity výjimečně a s velkým zpožděním 
  • Euro AC (20–45 let)
    alternativní AC formát se širším hudebním záběrem, který se  vyhýbá se největším komerčním hitům
  • CHR – Contemporary Hits Radio (14–24 let) 
    agresivní hudební formát založený na aktuálních hitparádových hitech 
  • Dance CHR (14–24 let)
    specializace na diskotékovou a klubovou taneční scénu
  • Rock CHR (14–24 let)
    postavený na aktuálních rockových singlech.

Žánrové hudební formáty

  • Classic Rock (30–55 let)
    boduje zejména u čtyřicátníků, kteří vyrůstali ve zlaté éře rockové hudby 
  • Soft Rock (25–60 let)
    postavený na největších rockových hitech historie 
  • AOR – Album Oriented Rock (19–34 let)
    alternativní rockový formát postavený na méně známých písních 
  • Country (25-60 let)
    americké country s částí oldies muziky a výrazným podílem české folkové produkce

Hudební playlist

Hudební playlist (nebo jen Playlist) je seznam a pořadí skladeb vysílaných rádiem.

Připravuje ho hudební dramaturg pomocí specializovaného software (např. Selector, MusicMaster, Powergold), kde vybírá optimální skladby a určuje jejich pořadí v kontextu s hudebním formátem rádia, denní dobou, dnem v týdnu, ostatními prvky programu, atd. atd.