Rádiový rok 2022

Rozhlasový trh v roce 2022 byl ve znamení hledání maximální efektivity a úspor při současném růstu reklamních příjmů, které překonaly předcovidovou úroveň.

Rok 2022 v radiích

Rozhlasový trh se v roce 2022 vrátil po covidovém útlumu k růstu, který ale v jeho druhé polovině vystřídaly obavy z dopadů globálního ekonomického vývoje způsobeného jak zpřetrhanými vazbami v době covidu, tak z války na Ukrajině. Rostoucí inflace a zvyšující se náklady na provoz (zejména růst cen elektřiny) dostaly v průběhu roku rádia pod výraznější ekonomický tlak. Hledání úspor a maximální efektivita provozu patřily mezi hlavní výzvy majitelů a manažerů stanic. Úspory musel najít i Český Rozhlas, kterému se nepodařilo prosadit zvýšení koncesionářského poplatku.
Na rostoucí zájem o obsah na vyžádání už nejen ze strany mladších posluchačů zareagovali provozovatelé stanic tvorbou celé řady podcastů. Český rozhlas si dokonce pro následující roky vytyčil komplexní strategii „audio first” s cílem zvýšit atraktivitu svého audio obsahu.

Přehled vybraných událostí na rozhlasovém trhu v roce 2022

Leden

  • Od 1. ledna už si posluchači nenaladí na středních a dlouhých vlnách stanice Českého Rozhlasu.  Neperspektivní AM pásmo ČRo opouští z ekonomických důvodů.
  • Media Bohemia se stává jediným majitelem společnosti První rozhlasová. Ta je držitelem licence na vysílaní rockové stanice Rock Radio, které cílí na posluchače 25-49 let.

Únor

  • Křesťanské rádio 7 oficiálně zahajuje vysílání v DAB+ multiplexech RTI cz a TELEKO. Program klade důraz na mluvené slovo a zejména biblická poselství.

Březen 

  • Media Bohemia 22. března zahajuje vysílání Rádia Ukrajina, které je primárně určeno pro Ukrajince v ČR. Stanici lze poslouchat on-line.

Duben

  • Rádio Spin (ze skupiny Media Club) rozšiřuje od 1. dubna pokrytí o osm lokalit. Využívá k tomu kmitočty Rádia Signál. Stanice cílí na mladé posluchače ve věku 12-39 let.
  • Hitrádio Dragon (ze skupiny Media Bohemia) se 4. dubna sloučilo s Hitrádiem FM Plus. Hitrádio FM Plus tak vysílá pro Plzeňský i Karlovarský kraj.

Květen

  • Od 7. května vysílá v Olomouci a okolí na frekvenci 92,0 FM nové městské Rádio Metropole. Provozuje ho společnost Hamco, pod kterou patří i Rádio Haná a Skyrock. Vysílání bylo spuštěno symbolicky v den 30. narozenin Radia Haná.

Červen

  • Český rozhlas Radiožurnál obměňuje v rámci rozsáhlé marketingové kampaně svoji vizuální identitu cílem přiblížit se k mladším posluchačům. Claim „Každý den s Vámi“ zůstává.
  • Radioservis, dceřiná společnost Českého rozhlasu, ukončuje po téměř 100 letech na konci června z ekonomických důvodů vydávání tištěného Týdeníku Rozhlas.
  • Rádia Impuls a ČRo Radiožurnál, Plus a Dvojka rozšiřují své vysílání pro motoristy v šesti dříve nepokrytých delších tunelech, kde ve čtvrtek 30. června spouští dokrývací vysílače.  

Červenec

  • Stanice ČRo Plus začíná 1. července nově vysílat v Uherském Hradišti na frekvenci 92,6 FM s malým výkonem 100 W.
  • České Radiokomunikace spouštějí experimentální digitální rozhlasové vysílání ve standardu DRM (Digital Radio Mondiale – digitální náhrada analogového rozhlasového vysílání na dlouhých, středních a krátkých vlnách). Chtějí si tak ověřit možnosti využití stávajících analogových vysílačů pro digitální vysílání.

Srpen

  • Hey Radio spouští vysílání pro Ostravu na dokrývací frekvenci 99,5 FM. Jde o městský vysílač s malým výkonem 50W, který pokryje signálem město a jeho nejbližší okolí.
  • ČRo spouští ve Valašských Kloboukách čtyři nové městské vysílače: Radiožurnál na frekvenci 91,9 FM, Dvojka na 104,6 FM, Plus na 106,3 FM a regionální ČRo Zlín na 101,8 FM.

Září

  • 4. září uplynulo 50 let od zahájení vysílání stanice ČRo Vltava. Ta navázala na třetí program Československého rozhlasu určeného pro náročné publikum.
  • Media Club se rozhodl navýšit ceny rádiové reklamy od ledna 2023. Na hlavním balíčku Radio United Total představuje navýšení ceny 8 %.

Říjen

  • Celkem poklidné vody českých rádií čeří provokativní reklamní kampaň rádia Expres FM (z mediálního portfolia Seznamu.cz) s doplňovačkami. Cílovou skupinou jsou posluchači ve věku 20-40 let.
  • SPM Media kupuje od CMI News ze skupiny D. Křetínského 100% společnosti RadioZet, která provozuje zpravodajskou celoplošnou stanici Radio Z.
  • Radiohouse (Blaník, Hitrádia, Fajn rádia a další) spouští podpůrný marketingový program pro malé a střední podniky (SME), pro které uvolnil reklamu v hodnotě až 56 mil. Kč.
  • Český Rozhlas od 14. října 2022 vysílá v digitálním DAB+ multiplexu na jižní Moravě v oblasti Mikulova a okolí.

Listopad

  • Vedení Czech News Center (CNC, ze skupiny D. Křetínského a P. Tkáče) převzala Martina Říhová, která zároveň zůstává v čele rádiové firmy Active Radio, která se má s CNC víc propojit.
  • Cena hlavního produktu Radiohouse Total se pro rok 2023 meziročně zvýší o 10 %. Zvyšuje se i cena u rádií Blaník a Rock rádií, u Hitrádií se nemění a u Fajn rádií se snižuje.
  • Český rozhlas spouští ve čtvrtek 24. listopadu digitální vysílání z osmi nových DAB+ vysílačů (5 v Čechách, 3 na Moravě). Cílí hlavně na posílení příjmu uvnitř budov.

Prosinec

  • Vysílání dopravních informací pro moderní navigace RDS-TMC se 13. prosince přesouvá ze stanice ČRo Vltava na ČRo Radiožurnál, který lépe pokrývá území ČR signálem.
  • 24. prosince začíná v Ostravě na frekvenci 103,6 FM vysílat nové městské Fresh radio, které se snaží formátově, obsahově i personálně navázat na dříve úspěšné Radio Helax (ze skupiny Media Bohemia), které od listopadu 2020 vysílá už jen on-line.

zdroj: Rádio Profesionál