adMeter mění měření poslechovosti

Radioprojekt zahájil postupný přechod k elektronickému měření poslechovosti rádií pomocí mobilních telefonů – adMeter.

adMeter mění měření poslechovosti rádií Radioprojekt - telefonické CATI dotazování postupně nahradí elektronické měření

Výzkum poslechovosti rádií Radioprojekt přešel letos v červenci na hybridní formu měření. Stávající dotazníkovou metodu CATI rozšířil o elektronický sběr dat prostřednictvím panelu adMeter. Realizace čistě elektronického měření pak je v plánu do 3 let.

Doposud se poslechovost rádií zjišťovala průběžným telefonickým dotazováním metodou CATI (Computer Assited Telephone Interview), kdy tazatelé provádějí průzkumy po telefonu a přitom se drží skriptu zobrazeného na počítači. Důmyslná logika ve skriptech umožňuje získat kvalitních odpovědí a zároveň klást doplňující otázky. Sběr dat provádějí společnosti Median, Stem/Mark, Nielsen.

Nově se původní vzorek 15 tisíc respondentů za půl roku snížil na 13 tisíc, ale s tím, že „chybějící“ 2 tisíce dodá elektronické měření adMeter, které sbírá data pomocí mobilní aplikace. V letech 2025 a 2026 by se velikost panelu adMeteru měla postupně zvyšovat až na 4 tisíce, což by umožnilo v roce 2027 přejít plně k elektronickému měření.

Zaváděné elektronické měření poslechovosti využívá speciální aplikaci mobilního telefonu, která pracuje na pozadí a zaznamenává rozhlasové/ televizní zvuky ze svého okolí. A pokud je telefon zapnutý v průběhu dne minimálně po dobu 18 hodin, pak je digitální zvukový záznam včetně času nahrávání odeslán do centra. Tam je porovnáván se zaznamenaným vysíláním rozhlasových/televizních stanic a dalších platforem. Výstupem pak bude denní porovnání poslechovosti. V aktuálně zahájeném hybridním měření bude do poslechovosti rádia započítán min. 3minutový souvislý poslech.

Změna metodiky měření, podle zkušeností ze zemí, kde už elektronicky měří, se nejspíše odrazí ve zvýšení týdenní poslechovosti i celkového dosahu rádia. Co se naopak pravděpodobně sníží, bude průměrná doba poslechu.

Plně elektronické měření by mělo přinést podrobná data vteřinového charakteru, která budou moci rádia lépe využít pro vlastní programové analýzy a inzerentům přinesou možnost přesněji plánovat reklamní kampaně a provádět jejich detailnější post analýzy.  

zdroj: SKMO, Median